Vlaanderen investeert € 10 miljoen in originele toeristische trekpleisters

Op 2 september 2017, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed, Toerisme
Ben Weyts

Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts investeert via Toerisme Vlaanderen bijna € 10 miljoen in 6 unieke toeristische attracties, die je nergens anders kan ervaren. Zo moet Vlaanderen nog aantrekkelijker worden voor een internationaal publiek. “Ik investeer gericht om Vlaanderen als toeristische bestemming naar een hoger niveau te tillen”, zegt Weyts. “We gaan bezoekers uit de hele wereld verleiden met speciale belevenissen. Deze attracties móet je gezien hebben”. Ook Heuvelland maakt deel uit van de investeringen via "homeland of cycling".

Vlaanderen heeft al veel toeristische troeven, maar het internationale publiek is altijd op zoek naar nieuwe belevingen. Uit recent onderzoek van Toerisme Vlaanderen blijkt dat 40% van de buitenlandse reizigers op zoek is naar opvallende blikvangers. Minister van Toerisme Ben Weyts investeert daarom gericht in ambitieuze attracties die voor buitenlandse toeristen een reden kunnen zijn om naar Vlaanderen te komen. Weyts trekt de kaart van grotere projecten, die een hefboom kunnen vormen voor hun hele omgeving en maximaal economisch effect zullen hebben. Er wordt gefocust op projecten met een link naar onze sterkste troeven, zoals onze wielercultuur of ons erfgoed (bijvoorbeeld ons mijnerfgoed).

Een professionele jury heeft alle ingediende businessplannen beoordeeld op basis van duidelijke criteria. Behalve een zekere schaalgrootte en een duidelijke historische meerwaarde, moeten de nieuwe toeristische attracties ook kwaliteitsvol zijn, het merk ‘Vlaanderen’ versterken en internationale allure bezitten. “We mikken hoog”, zegt Weyts. “We hebben unieke projecten gezocht én gevonden. Buitenlandse bezoekers zullen Vlaanderen zo echt kunnen ervaren. En ook de Vlamingen zelf zullen achterover vallen van het niveau van wat we te bieden hebben”.

Weyts verdeelt nu € 9,7 miljoen over 6 nieuwe kernattracties:

Project Locatie Financiële steun

be-MINE PIT

Beringen

€ 3.574.675

Zoniënwoud. Mysterieus en Majestueus

Hoeilaart

€ 2.894.027

Gruuthusesite  Brugge

€ 1.283.846

WOW de Wondervolle Wintertuin

Onze-Lieve-Vrouw-Waver

€ 1.269.282

The Homeland of Cycling

Vlaanderen

Sacred Books / Secret Libraries

Brugge

be-MINE PIT (€ 3.574.675)

Weyts investeert ruim € 3,5 miljoen in de voormalige mijnsite in Beringen, waar een authentieke mijnervaring gecreëerd zal worden. Bezoekers zullen ondergedompeld worden in de mijn en in de wereld van de Limburgse mijnwerkers. Drie avontuurlijke mijnwerkerspaden, gebaseerd op de drie ploegendiensten van weleer, krijgen elk een eigen invulling voor een aparte doelgroep. Er komt een ‘highline’ op 7,5 meter hoogte om de ontdekkingstocht nog meer belevingswaarde te geven. Het ophaalgebouw wordt ingericht als een onthaal- en bezoekerscentrum. Verschillende monumentale gebouwen, die normaal gezien niet betreden mogen worden, zullen nu ook betrokken worden bij de verdere ontwikkeling van de be-MINE-site.

Zoniënwoud. Mysterieus en Majestueus (€ 2.894.027)

Met een impuls van bijna € 3 miljoen wil Weyts het Zoniënwoud beter ontsluiten voor toeristen uit binnen- én buitenland. De site Groenendaal wordt ingericht als toegangspoort tot het Zoniënwoud, met onder meer twee uitkijkpunten, een boomtoppenpad en een belevingspad (met respect voor de aanwezige flora en fauna), allemaal uitgerust met de meest recente technologieën en innovatieve belevingselementen. Er wordt gemikt op een breed familiepubliek, met onder meer enkele bijzondere speelplekken in het bos. De beklijvende scenografie wordt coherent opgehangen rond de kernwoorden “mysterieus” en “majestueus”.

Gruuthusesite. Een ontmoeting tussen erfgoed en innovatie (€ 1.283.846)

Weyts maakt meer dan € 1,2 miljoen vrij om de Gruuthusesite verder te ontwikkelen en te versterken als toeristische trekpleister. Het Gruuthusemuseum wordt uitgebouwd als Bourgondisch stadspaleis met een niet te missen topcollectie. De gerestaureerde Onze-Lieve-Vrouwekerk krijgt een vernieuwd bezoekersparcours. Er komt ook een gloednieuw onthaalpaviljoen, dat ook een fraai architecturaal baken zal zijn. Het nieuwe museumplein wordt een knooppunt in het centrum van de Brugse museumas. De vernieuwde site moet openen in het najaar van 2018.

WOW de Wondervolle Wintertuin (€ 1.269.282)

Het unieke art-nouveau Ursulineninstituut nabij Mechelen krijgt van Weyts ruim € 1,2 miljoen om uit te groeien tot een laagdrempelige, permanent te bezoeken, spraakmakende toeristische attractie. De Wintertuin wordt opengesteld, er komt een meer divers aanbod van rondleidingen en er wordt werk gemaakt van extra beleving (nieuwe ensceneringen,, multimedia, audiovisuele omkadering…). Er worden heel wat infrastructuurwerken voorzien: parking, onthaal met sanitair, lockers, een shop en de noodzakelijke ingrepen om de toegankelijkheid te verbeteren. De waardevolle erfgoedsite zal ook verder ontwikkeld worden tot een unieke locatie voor congressen en vergaderingen (de zogenaamde MICE-markt).

The Homeland of Cycling (€ 399.067)

Weyts heeft € 400.000 veil voor de uitbouw van een hoogstaand netwerk voor sportieve wielertoeristen. Concreet gaat het om in totaal 750 kilometer fietsroute met 85 zogenaamde ‘Lion Challenges’. Alle relevante, bestaande wieler(erfgoed)attracties worden zo met elkaar verbonden en versterkt. Rond de routes wordt een netwerk van professionele infrastructuur gebouwd, zodat wielertoeristen met alle comfort onze wielerbestemming kunnen verkennen. Het gaat om de start- en onthaalpunten Cyclo in Flanders Fields (Heuvelland) en Cyclo De Ronde (Oudenaarde). Er wordt gewerkt met Strava, de grootste on-line community van sportieve fietsers ter wereld.

Sacred Books / Secret Libraries (€ 321.000)

Het ambitieuze project ‘Sacred Books / Secret Libraries’ wordt door Weyts beloond met een steun van meer dan € 300.000. Het geld wordt gebruikt om het Engels Klooster (Carmerstraat) en het klooster van de Ongeschoeide Karmelieten (Ezelstraat) in Brugge klaar te stomen voor de komst van toeristen. Er wordt geïnvesteerd in een onthaalruimte, aangepast sanitair, opfrissing en uitlichting van de kloosterruimten en noodzakelijke ingrepen voor betere toegankelijkheid en meer veiligheid. Dankzij deze investeringen kunnen de unieke boekencollecties van de kloosters – met eeuwenoude boeken, kronieken, handschriften, manuscripten, soms met prachtige miniaturen – uitgespeeld worden als nieuwe toeristische troef.

Je vindt het volledige overzicht en een korte omschrijving van de projecten ook online via www.toerismevlaanderen.be/goedgekeurdehefboomprojecten

Contact:

Jeroen Tiebout, woordvoerder Ben Weyts, 0477/99.80.88