VK18: Hoe liggen de kaarten in Heuvelland?

Op 11 september 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

In aanloop naar de verkiezingen gaan Focus & WTV in alle West-Vlaamse steden en gemeenten de temperatuur opmeten, ook in Heuvelland.

De situatie in 2012

CD&V verliest in 2012 zwaar in Heuvelland, de partij haalt nog 31% van de stemmen en is daarmee haar absolute meerderheid kwijt. 6 zetels heeft ze nog, terwijl Gemeentebelangen er 9 haalt. Lijsttrekker Marc Lewyllie wordt de nieuwe burgemeester. Hij gaat in zee met N-VA. Samen hebben ze 12 van de 19 zetels. CD&V en scheurpartij Heuvelland belandden in de oppositiebanken.

De strijd om de sjerp

Bij deze gemeenteraadsverkiezingen komen dezelfde vier partijen op: Gemeentebelangen, N-VA, CD&V en Heuvelland. Gemeentebelangen hoopt minstens opnieuw 9 zetels binnen te halen. Als de kiezer het huidige beleid beloont, dan wil de partij gerust weer in zee gaan met coalitiepartner N-VA. Maar de deur staat voor iedereen open, zegt huidig burgemeester Marc Lewyllie. Ook de andere partijen hopen op minstens een status quo. CD&V, de grootste oppositiepartij wacht de verkiezingen af en wil, afhankelijk van het resultaat, met iedereen praten.