N-VA Heuvelland vraagt hondenlosloopweiden

Op 4 september 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Op de gemeenteraad van 3 september 2019 kwamen volgende thema’s aan bod:

Financiën : o.m. goedkeuring verdeelsleutel Brandweer Westhoek : Heuvelland draagt 307.000 euro bij aan de zone, plus 50.000 euro voor de dienstverlening van de dienst 112. Tevens goedkeuring meerjarenplan van (sommige) kerkfabrieken. Enkelen moeten nog hun huiswerk overdoen en een nieuw plan indienen.

Straatgeveltuintjes : de aanleg van geveltuintjes is voortaan gratis onder bepaalde voorwaarden

Westhoekoverleg : Bij de opmaak van het nieuw Vlaams regeerakkoord vragen wij als plattelandsgemeente aandacht voor de specifieke noden van het platteland : ondersteuning ecosysteemdiensten, billijke verdeling van het Gemeentefonds, uitbouw degelijk openbaar vervoer, …

MUG-helikopter :

Op de gemeenteraad van 24 juni 2019 werd het NVA-voorstel om de MUG-heli financieel te steunen met een bedrag van 1.000 euro verworpen door de meerderheidsfractie Gemeentebelangen. Ook CD&V steunde ons voorstel. Op diezelfde gemeenteraad werd afgesproken dat we wel een brief zouden sturen naar de Minister van Volksgezondheid, met de vraag dat de federale overheid deze dienst zou financieren. Thans werd die brief voorgelegd ter ondertekening door alle raadsleden. Omtrent de voorgestelde brief opperde NVA-raadslid Ivo Fonteyne nog een aantal bezwaren en opmerkingen:

- In de oorspronkelijke versie stond vermeld dat de gemeenteraad het NVA-voorstel afgewezen had, wat niet klopt want het was Gemeentebelangen die het afkeurde. Dit werd dan ook aangepast op de brief.
- N-VA gaat akkoord met het versturen van die brief volgens afspraak, MAAR : we blijven het DOODJAMMER vinden dat de gemeente Heuvelland deze heli-dienst niet steunt! Zolang de federale overheid niet tussenkomt is de heli-dienstverlening immers afhankelijk van financiële steun van o.a. de gemeenten. Waarom steunt Heuvelland dan niet ???
- Na de negatieve beslissing in de gemeenteraad van juni ervaarden we veel onbegrip tot zelfs woede bij de bevolking. Men begrijpt terecht niet dat de gemeente niet steunt! Vandaar dat N-VA Heuvelland zelf een inzamelactie op touw heeft gezet. In diverse handelszaken in Heuvelland werden er collectebussen geplaatst, waar mensen een gift kunnen in deponeren. Deze actie loopt nog tot 8 september. Daarnaast was er op de rommelmarkt te Kemmel een MUG-helistand waar men een luchtdoop kon winnen. Dit bracht 450 euro op. En als klap op de vuurpijl heeft vzw Heuvellink (vroegere partner van het Gemeentebestuur als toenmalige eigenaar van het Heuvellinkbusje) beslist om haar verantwoordelijkheid te nemen en 1.000 euro te schenken voor het welzijn van de Heuvellandse burger! Hartelijk dank daarvoor!

Hondenlosloopweide :

In Heuvelland blijkt er een nood te bestaan aan een hondenlosloopweide, waar de honden naar hartenlust kunnen ravotten onder toezicht van de eigenaar. N-VA Heuvelland vraagt dan ook de mogelijkheid daartoe te voorzien en een locatie uit te zoeken. Ook Gemeentebelangen (Bart Vanacker) stelde dergelijke vraag en heeft effectief een locatie op het oog. We kunnen dit project alleen maar ondersteunen.