Verkeersveiligheid in Loker

Op 25 oktober 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Verkeersveiligheid

Veiligheid en welzijn is voor N-VA Heuvelland een belangrijk thema. Vandaar dat we altijd willen luisteren naar de noden en verzuchtingen van de mensen daaromtrent, en dat we mede willen helpen zoeken naar oplossingen.

Zo luisteren we naar buurtbewoners wiens huis zich nog net in de bebouwde kom van Loker richting Dranouter bevindt. Ze klagen al een hele tijd bij het gemeentebestuur over de onveilige verkeerssituatie vóór hun deur. Tot nog toe zonder concrete oplossing.

In de Dikkebusstraat mag er op die plaats maar 50km/h gereden worden, maar slechts weinig voertuigen houden zich aan die regel. Begin 2019 werd onder impuls van N-VA Heuvelland het 50km-bord al verplaatst meer richting Dranouter.

De grootste vraag vanwege de buurtbewoners is echter dat er een voetpad voor hun huizen zou aangelegd worden. Als men nu te voet of per fiets naar Loker dorp wil gaan, dient men op dit gevaarlijk stuk weg te lopen, ofwel de straat over te steken. Maar ook daar is er geen voetpad die doorloopt tot het centrum. Bewoners en passanten dienen zich dan maar op het wegdek te wagen, in de hoop niet omvergereden te worden. En hun (klein)kinderen te voet naar het dorp sturen zien ze uiteraard ook niet zitten.

Bij het gemeentebestuur worden ze met een kluitje in het riet gestuurd. Gezien het een verkaveling betreft zouden de betrokkenen zelf moeten instaan voor de bekostiging van een voetpad. En dit in een bebouwde kom! Ook geeft het gemeentebestuur aan dat wandelen en fietsen het veiligst kan gebeuren via de achtergelegen Galooiestraat. Maar in deze straat wordt er ook soms vlug en roekeloos gereden door onverantwoordelijke weggebruikers.

Raadslid Ivo Fonteyne (N-VA) : "We begrijpen enigszins het argument dat er bij nieuwe verkavelingen duidelijke richtlijnen zijn qua voetpad. Maar dat is het punt niet! We willen samen met de bewoners dat er een oplossing komt voor dit probleem. En een begin van oplossing zou al kunnen zijn maatregelen te treffen om het verkeer af te remmen, zowel in de Dikkebusstraat als in de Galooiestraat. Bijvoorbeeld grotere borden Zone 50 en/of een flitspaal in de Dikkebusstraat, en de Galooiestraat met een knip verkeersveiliger maken. Er is geen reden om daar doorgaand verkeer te laten passeren". 

Dit item brachten we in de pers en op de gemeenteraad. Omdat we de verzuchtingen van deze en andere inwoners van Heuvelland steeds ter harte nemen en mee willen helpen zoeken naar oplossingen voor een probleem, kregen we het verwijt van de burgemeester dat we aan “vriendjespolitiek en oude politieke cultuur doen”. Ook verwijst hij naar beslissingen die in de vorige legislatuur samen met ons werden genomen, onder meer omtrent richtlijnen voor verkavelingen, en die wij nu aan de kaak zouden stellen. Hij verwijt ons “windhanen” te zijn. Maar er bestaat ook nog zoiets als voortschrijdend inzicht of gewijzigde (verkeers)situaties. Zo ook haalt hij het voorbeeld van de MUG-heli aan. We vonden toen ook dat de federale overheid die moet bekostigen. En we vinden dat nog steeds, maar wat zien we : dat de federale overheid elke beslissing daaromtrent blijft uitstellen. Maar ondertussen moet de heli wel zien in de lucht te blijven middels financiële steun allerhande! We vinden het onbegrijpelijk dat het gemeentebestuur koppig blijft weigeren steun te verlenen! En dus hebben we zelf de handen uit de mouwen gestoken met onze succesvolle MUGheli-actie Heuvelland, waardoor we 2.600€ konden ophalen voor de werking van de heli.

Dit zal ons allemaal niet afschrikken om te blijven opkomen voor de noden en verzuchtingen van onze mensen, en waar mogelijk oplossingen te bewerkstelligen.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is