MUG-helikopter vliegt opnieuw zonder steun van het gemeentebestuur

Op 22 juni 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Goed bestuur, MUG-helikopter

Op de gemeenteraad van 26 juni kwam N-VA Heuvelland opnieuw met de vraag om de MUG-helikopter financieel te steunen, gezien de federale overheid nog altijd achterwege blijft. Een bijdrage van 0,25 euro per inwoner lijkt billijk. Voor Heuvelland zou dit neerkomen op 2.000 euro. Dit is nog altijd heel wat lager dan hetgeen het Instituut voor Medische Dringende Hulpverlening vraagt aan de Westvlaamse steden en gemeenten. Dit voorstel werd andermaal afgekeurd door de meerderheidspartij.

De MUG-heli redt al ruim 30 jaar onafgebroken levens. Zijn maatschappelijke belang en onmiskenbare plaats in het medische veiligheidsbeleid staan buiten discussie.

Raadslid Ivo Fonteyne (N-VA) : “Het is nu al het 5de jaar op rij dat we een voorstel doen in de gemeenteraad om de MUG-helikopter financieel te steunen. Tot op heden zonder resultaat. In 2019 werd er ook een brief verstuurd aan de federale minister van Binnenlandse zaken, ondertekend door alle gemeenteraadsleden, met het verzoek om de financiering daarvan voor hun rekening te nemen. Ook dat bleef zonder resultaat en gezien de desastreuze financiële toestand van het land zien we daar de komende jaren weinig verandering in.”

De jaarlijkse kostprijs van de MUG-heli loopt op tot 800.000 EUR. Dus moet de organisatie achter de MUG-helikopter voor haar werking noodgedwongen een beroep doen op de provincie (150.000€ p.j.), steden en gemeenten (9 Westvlaamse gemeenten steunen niet waaronder Heuvelland, 86% van de Westvlaamse gemeenten steunen wel). Voorts komen er fondsen uit sponsoring, giften en andere inkomsten.

De heli doet zo’n 750 interventies per jaar en redt jaarlijks gemiddeld 40 extra levens.

Miguel Thevelein (bestuurslid N-VA Heuvelland):  “N.a.v. de weigeringen door de meerderheidspartij in de gemeenteraad hebben we met de MUGheli-actie Heuvelland zelf acties op touw gezet, waardoor we de laatste vier jaar in totaal liefst 10.700 euro konden overhandigen aan de organisatie achter de heli! We voelden immers aan dat de bevolking niet opgezet was en is met de weigering van het gemeentebestuur om financieel te steunen. Maar eigenlijk is dit niet onze taak, maar wel de taak van de overheid. Toch hebben we die acties ondernomen, omdat we met N-VA Heuvelland voor onze Heuvellandse bevolking alle mogelijke middelen ter beschikking willen hebben in levensbedreigende situaties. Wij wensen de inwoners van Heuvelland de beste en snelste zorgen te kunnen aanreiken! “