N-VA Heuvelland wil schoolbezoeken aan oorlogssites gratis maken

Op 27 november 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Op de gemeenteraad van november stelde raadslid Ivo Fonteyne (N-VA) voor om het inkomgeld van o.m. de Commandobunker in Kemmel gratis te maken voor de oudere leerlingen van de Heuvellandse scholen.

Recent kwam Heuvelland in het nieuws met de erkenning door de Unesco van bepaalde sites als Werelderfgoed. Het oorlogsverleden is in onze streek immers nog brandend actueel en er is hier ook vanuit onze basisscholen wel belangstelling voor. Sites als de Commandobunker in Kemmel en/of Bayernwald in Wijtschate zijn voor de kinderen van onze basisscholen ongetwijfeld interessante plaatsen om eens te bezoeken in schoolverband.

Maar de maximumfactuur in het onderwijs betekent een rem om dergelijke uitstappen te kunnen organiseren. We hebben alle lagere scholen van Heuvelland gecontacteerd in dat verband, en er blijkt inderdaad dat het niet evident is om zelf die uitstappen te bekostigen omwille van de maximumfactuur. Vandaar dat wij in de gemeenteraad van november een voorstel deden om de toegangsprijs van de Commandobunker in Kemmel voor de leerlingen van de 2de en 3de graad ten koste van de gemeente te nemen.

Dit voorstel levert ook nog bepaalde voordelen op:

•          Het zou de educatieve waarde van de bunker benadrukken en de interesse van de leerlingen voor de lokale geschiedenis stimuleren.

•          Het kan de Bunker en Bayernwald meer zichtbaarheid en bekendheid geven,

•          Het zou de gemeente Heuvelland profileren als een gemeente die investeert in erfgoed en onderwijs, en die de banden tussen de scholen en de lokale gemeenschap versterkt.

Navraag leert ons dat het gaat over ongeveer 250 leerlingen. Tickets voor de bunker kosten 1,5€ per kind. Dit zou dus neerkomen op totaal 3 à 400 euro.

Dit lijkt ons een redelijk en haalbaar bedrag, gezien de potentiële voordelen die het zou opleveren voor Bayernwald, de bunker, de scholen en de gemeente.

Dit voorstel werd unaniem goedgekeurd. Het gemeentebestuur beloofde dit samen met het War Heritage Institute verder te bespreken.