Gemeentebelangen weigert opnieuw alle steun aan MUG-heli

Op 29 juni 2020, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Goed bestuur, MUG-helikopter, Welzijn & gezondheidszorg

Telkenjare vraagt het Instituut voor Medische Dringende Hulpverlening vzw o.a. aan de gemeentebesturen van onze provincie om financiële steun te verlenen voor de werking van de MUG-heli. Deze steun hebben ze immers broodnodig om de heli in de lucht te kunnen houden.  In juni 2019 heeft N-VA Heuvelland ook al het voorstel gedaan in de gemeenteraad  om 1.000 euro steun te verlenen daarvoor. Dit werd toen niet goedgekeurd door de meerderheidsfractie, met als reden dat de federale overheid dit maar moet bekostigen.

Raadslid Ivo Fonteyne : “Er werd dan dienaangaande een brief gestuurd naar de federale minister van Volksgezondheid, ondertekend door alle fracties. We kregen echter nooit een antwoord daarop. Conclusie is dat we op de federale regering niet hoeven te rekenen in deze zaak. En we kunnen ons niet blijven verstoppen achter die dooddoener dat de minister het maar moet oplossen! Dat het huidig gemeentebestuur toch koppig bleef (blijft) vasthouden aan dat principe getuigt van weinig empathie. We voelden immers toen – en ook nu - aan dat de bevolking niet opgezet was met de weigering van de meerderheidsfractie om financieel te steunen. Met N-VA Heuvelland hebben we toen in 2019 zelf acties op touw gezet, waardoor we liefst 3.000 euro konden overhandigen aan de organisatie achter de heli. Met N-VA Heuvelland wensen we alle mogelijke middelen ter beschikking te hebben in levensbedreigende situaties, wij wensen de inwoners van Heuvelland de beste en snelste zorgen te kunnen aanreiken! Daarom hebben we die acties ondernomen”.

De MUG-heli blijft het nog altijd moeilijk hebben om de eindjes aan mekaar te knopen. Ivo Fonteyne : “De werking kost jaarlijks ca. 600.000 euro en hangt af van sponsoring, mecenaat, provinciale en gemeentelijke inspanningen. Op mensenlevens mag echter niet bespaard worden! De heli doet zo’n 700 interventies per jaar en redt jaarlijks gemiddeld 40 extra levens. Vanuit de basislocatie AZ St-Jan in Brugge kan de heli binnen de 15 minuten landen in heel West-Vlaanderen. Dit hebben we recent nog meegemaakt in Wijtschate : er was niet direct een MUG over de weg beschikbaar, en de heli met als bemanning een MUG-arts, een verpleger en de piloot hebben de noodzakelijke 1ste zorgen toegediend. Mensen die kijken naar het VTM-programma ‘Helden van hier : in de lucht’ weten ook wel welk fantastisch werk die mensen doen”.

Op de gemeenteraad van 29 juni 2020 werd het N-VA-voorstel jammer genoeg opnieuw afgekeurd door de meerderheidspartij. Met als bijkomend argument dat onze partij in de vorige legislatuur (2012-2018) mede tegenstemde. Toen vonden we ook dat de minister dat eigenlijk moest bekostigen. Maar we bemerken al meerdere jaren dat de federale overheid geen milimeter toegeeft op dat vlak! Principes zijn goed, maar soms moet men (voorbijgestreefde) principes eens opzij zetten met het zicht op een hoger belang : mensenlevens redden! Realisme en voortschrijdend inzicht noemt men dat, maar Gemeentebelangen blijft koppig vasthouden aan een vastgeroest principe. Net zoals verleden jaar gaan we opnieuw een actie op touw zetten. Vanaf 22 augustus tot 4 oktober zullen er op diverse plaatsen in Heuvelland kraslotjes te koop zijn aan 2,50€. De opbrengst daarvan gaat integraal naar de MUG-heli.

Voorts stelde raadslid Caroline Ryde vragen nopens een onverkwikkelijke zaak in Nieuwkerke, waar buurtbewoners van een speeltuintje heel wat last ondervinden. Niet van spelende kinderen, maar van jongeren die het wat te bont maken en buurtbewoners lastig vallen. We vroegen het gemeentebestuur om maatregelen te nemen om die overlast te vermijden (verplaatsen skaterampen, ...).

Nabij Loker wordt er grond aangekocht om een hondenlosloopweide te realiseren. We zijn dit project genegen ten bate van de honden en hun baasjes, maar stelden ons vragen betreffende de inrichting en beheer van dat domein. Dit dient ons inziens toch op een eerder professionele en ecologische wijze te gebeuren en er nauw op toegezien worden dat dit op een correcte manier gebeurt.

Tenslotte stelden we een vraag i.v.m. de verkoop van hoeve Delhaye te Westouter. Het hoogste bod dat werd toegewezen was 475.000€. Gezien de koper zijn bod ingetrokken heeft, diende hij 10% schadevergoeding te betalen, dus 47.500€. Om één of andere duistere reden rekende het gemeentebestuur slechts 40.000€ aan. Dit is een cadeau van efkens 7.500€ aan iemand die zijn contractuele verplichtingen niet nakomt! Dat kan uiteraard niet. Met die 7.500€ zouden we 5 jaar lang de MUG-heli financieel kunnen steunen!