Mugheli-actie Heuvelland is opnieuw groot succes!

Op 6 oktober 2020, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Goed bestuur, MUG-helikopter, Sociaal beleid

De Mugheli-actie Heuvelland was weer een groot succes! Zondag 4 oktober werd er in de kantine van SK Nieuwkerke overgegaan tot de prijsuitreiking aan de winnaars van de actie. Dit gebeurde na de voetbalderby SK Nieuwkerke – KFC Poperinge, waar Stefaan Herbout (voorzitter van N-VA Heuvelland) de aftrap gegeven heeft.

Vooraleer er overgaan werd tot de prijstrekking zette N-VA gemeenteraadslid Ivo Fonteyne nog even kort de opzet van de actie uiteen: “Ieder jaar vraagt het Instituut voor Medische Dringende Hulpverlening vzw o.a. aan de gemeentebesturen om financiële steun te verlenen voor de werking van de MUG-heli. Deze steun hebben ze immers broodnodig om de heli – die al zoveel mensenlevens gered heeft - in de lucht te kunnen houden.  In 2019 had N-VA Heuvelland ook al het voorstel gedaan in de gemeenteraad  om 1.000 euro steun te verlenen. Dit werd toen niet goedgekeurd door de meerderheidsfractie, met als reden dat de federale overheid dit maar moet bekostigen. Ook dit jaar hebben we het voorstel gelanceerd om ongeveer 20 cent per inwoner te voorzien voor de MUG-heli, wat zo’n 1.600 euro zou betekenen. Maar opnieuw werd dit door de meerderheidspartij in de Gemeenteraad geweigerd! We voelden aan dat de bevolking helemaal niet opgezet is met die weigeringen”.

Op initiatief van Miguel Thevelein (lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst Heuvelland) werd een werkgroep “Mugheli-actie Heuvelland” opgericht met als teamleden Miguel zelf, Stefaan Herbout, Patrick Tamsin, Maryse Deschildre en Ivo Fonteyne. Verleden jaar kon er zo liefst 3.000 euro overhandigd worden aan de organisatie achter de heli. Dit jaar heeft de Mugheli-actiegroep een kraslotenactie gelanceerd, waar heel veel mensen en instanties aan meegewerkt hebben. Er werd alvast méér opgehaald dan de gevraagde 1.600 euro. Duizend kraslotjes werden verkocht aan 2,5€ per lot, dus bruto 2.500€. En na aftrek van kosten komt dit neer op exact 2.311€!

Er waren voor ca. 1.500€ prijzen te verdelen, allemaal gesponsord door Heuvellandse bedrijven . Dertig winnaars hebben zich aangemeld. Niet-afgehaalde prijzen zullen via het Sociaal Huis van Heuvelland weggeschonken worden.

Het actieteam hoopt nu alleen maar dat het gemeentebestuur in de komende jaren haar verantwoordelijkheid neemt, en zich niet blijft verstoppen achter die dooddoener dat de federale overheid het maar moet oplossen.