MUG-helikopter krijgt geen steun van gemeente Heuvelland!

Op 24 juni 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Goed bestuur, MUG-helikopter, Welzijn & gezondheidszorg

Op de gemeenteraad Heuvelland van 24 juni heeft de N-VA fractie bij monde van raadslid Ivo Fonteyne ervoor gepleit om de MUG-helikopter financieel te steunen. Dit voorstel werd afgeketst door de meerderheid in de gemeenteraad.  Stemden voor : N-VA en CD&V, stemden tegen Gemeentebelangen.

MUG-helikopter krijgt geen steun van gemeente Heuvelland!

Op mensenlevens mag niet bespaard worden! De door de overheid erkende MUG-heli doet zo’n 700 interventies per jaar en redt jaarlijks gemiddeld 40 extra levens. Vanuit de basislocatie AZ St-Jan in Brugge kan de heli binnen de 15 minuten landen in heel West-Vlaanderen.

Toch heeft men het moeilijk om de eindjes aan mekaar te knopen. De werking kost jaarlijks ca. 600.000 euro en hangt af van financiële steun van provincie West-Vlaanderen, gemeentebesturen en sponsors uit de bedrijfswereld. Naast de provincie dragen 52 westvlaamse, 12 oostvlaamse en 4 zeeuwsvlaamse gemeenten bij. Om te overleven heeft de MUG-heli die gemeentelijke bijdragen broodnodig. Elf westvlaamse gemeenten hebben echter nog nooit iets bijgedragen, waaronder Heuvelland. Nochtans is de heli in 2017 en 2018 vier keer geland in onze gemeente. Zelfs Mesen (met ca. 1000 inwoners) stort jaarlijks 380 euro.

Eigenlijk zou die vraag overbodig moeten zijn. In tegenstelling tot de MUG-diensten via de weg ontvangt de heli tot op heden geen enkele federale overheidssteun!  Een structurele financiering vanuit de FOD Volksgezondheid zou dus een oplossing kunnen bieden, maar minister De Block had hier blijkbaar geen oren naar. Zolang er geen oplossing is op federaal niveau, zal men afhankelijk blijven van o.m. provinciale en gemeentelijke bijdragen. Maar dan moet iedereen wel zijn steentje bijdragen (dus ook Heuvelland). Dankzij die steun zou de MUG-heli zijn levensreddende activiteiten kunnen blijven verzekeren, zonder meerkosten te genereren voor de patiënt die niet kan kiezen via welke weg hij of zij geholpen wordt.

De meerderheid (Gemeentebelangen) stemde jammer genoeg tegen dit voorstel, met als voornaamste argument dat de federale overheid dit maar moet oplossen. Men wil geen precedent scheppen door zaken die door de hogere overheid zouden moeten gedragen worden, af te wentelen op de lokale overheden. Maar het gaat hier amper over 1.000 euro, en als alle gemeenten uit West-Vlaanderen zo zouden redeneren, mag men de heli opdoeken!

Een jammerlijke negatieve gemeenteraadsbeslissing volgens N-VA Heuvelland!