Kosmosproject in de steigers

Op 8 juni 2023, over deze onderwerpen: Erfgoed

Vlaams minister Matthias Diependaele kwam op donderdag 8 juni afgezakt naar Heuvelland met het goede nieuws dat hij 800.000 euro subsidies voorziet voor het project rond de Kosmos-site te Westouter.

Enkele bestuursleden van N-VA Heuvelland begaven zich begin 2020 naar de kabinetten van zowel minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele (N-VA) als van minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA), met de vraag om een doorbraak te bewerkstelligen in het dossier van de Kosmos-site te Westouter. Het verloederde hotel en de onmiddellijke omgeving waren immers een doorn in het oog van veel Heuvellanders, vooral omwille van het oneigenlijke gebruik ervan (vandalisme, graffiti, drugs, …), maar ook omdat het een gemiste kans was om onze streek toeristisch verder op de kaart te zetten.

Minister Matthias Diependaele (N-VA), verantwoordelijk voor erfgoed, zet immers het licht op groen voor de verder uitwerking van de totaalrestauratie van het  beschermde gebouw. Op de site komt er een culturele hub voor muziek, cinema, eten, theater, kunst en architectuur. Het is al bijna 100 jaar geleden dat de Kosmos op de Rodeberg in Westouter werd gebouwd. Bewoners uit de streek hebben bijna allemaal wel een herinnering aan een feestje, een vakantie met mutualiteit, een zwempartij of etentje op het recreatiedomein. Het was lange tijd stil op Hotel Kosmos, maar daar komt opnieuw verandering in.

Stefaan Herbout, voorzitter N-VA Heuvelland : “We zijn zeer blij en fier dat er een oplossing uit de bus is gekomen, mede dankzij onze demarches in Brussel! We zijn blij dat wij als lokale afdeling van de N-VA het belang van dit dossier voor onze mooie gemeente hebben kunnen beklemtonen bij de betrokken N-VA ministers. En dat dit niet zonder resultaat is gebleven. We wensen de huidige eigenaars Hendrik Daem-Nathalie Lermytte veel succes bij de verdere uitwerking van dit prachtig concept.”