Heuvellanders, ontwaakt!!!

Op 14 november 2022, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Opinie

Onze voormalige schepen van Sociale Zaken en OCMW-voorzitter Ward Dierickx (N-VA) grijpt naar zijn pen en gooit een blik op het huidig politiek bestel in Heuvelland:

SCHIET NIET OP DE PIANIST…….spelen we MONOPOLIE?

Toen Gemeentebelangen in 2012 kwam aankloppen bij de ontluikende N-VA in Heuvelland, hadden ze één groot doel na 35 jaar oppositie te hebben gevoerd: “Samen met jullie willen we het bestaande één-partij-MONOPOLIE doorbreken!” Als democratische partij hadden wij daar wel oren naar: democratie is gevestigd op een brede basis van verschillende individuen, liefst met een competent inzicht, op een samenstromen van verschillende menselijke en materiele belangen, op een verbindende vereniging van maatschappelijke bewegingen van diverse pluimage. Een ernstig debat tussen de partners kan leiden tot een solide besluitvorming. Die moet leiden tot algemeen welzijn van zelfbewuste burgers, die op het gepaste moment hun stem uitbrengen op die mensen, die voor hun welzijn zeggen te willen zorgen.

Immers, een  breed en goed debat is absoluut noodzakelijk om voeling te kunnen houden met de diverse belangengroepen en individuen die hun stem uitbrengen. Vertegenwoordiging is een belangrijk kenmerk in democratie: kunnen luisteren, woord en wederwoord nemen in het debat , tegenstrijdigheden ontdekken en oplossen, en bereid zijn samen voor het hoger doel te werken….het lijkt allemaal eenvoudig, want de politieke structuren zijn voor zo een model uitgevonden en aanwezig, zou je denken!

Maar stel je een muziekstuk voor : een weliswaar virtuoze pianist, die zelf het stuk geschreven heeft, die zelf de piano gemaakt heeft, die zelf zijn eigen stoel gebeiteld heeft, die zelf de scene gecreëerd heeft, die zelf de akoestiek afgesteld heeft, die zelf de technieken leidt, die zelf de uitnodigingen aflevert en bepaalt wie al dan niet deelneemt, die zelf de inleiding verzorgt, die zelf de toelichtingen geeft, die zelf de catering verzorgt…….terwijl velen niet komen luisteren, velen niet de kans krijgen mee te werken, velen hun opmerkingen niet gevraagd worden, velen niet gehoord worden, velen alleen horen zeggen….”dat het zo zal zijn!”…….

Die werkwijze noemt men “monopolie”: één heeft alles te zeggen…commercieel is zo een monopolie dodelijk voor alle  handelaars, filosofisch is dat dodelijk voor andere zienswijzen, economisch wordt alles gedaan om dit te vermijden, maatschappelijk lijdt monopolie tot onvrede ….

Zou Gemeentebelangen niet eens beter een gewetensonderzoek doen? Zouden ze zich niet beter eens afvragen wat het zo bevochten “monopolie” momenteel in Heuvelland betekent? Zouden ze eigenlijk zichzelf herkennen in een “monopolistische” rol, waar de “rest” wordt gedegradeerd tot een minder interessant publiek? Is een bezinning over democratie aan de orde, is een bezinning over politieke participatie aan de orde, is een bezinning over Monopolie aan de orde…?

Verdient Heuvelland een democratisch bestuur, waar ruimte is voor diverse meningen, voor burgers die mee kunnen werken aan de toekomst, voor mensen die graag wonen in een dynamische , landelijke omgeving….