Georges Declercq, medestichter van N-VA Heuvelland, is niet meer...

Op 30 januari 2023

Georges Declercq, boegbeeld en grondlegger van N-VA Heuvelland overleed op 29 januari 2023 bij hem thuis op de leeftijd van 76 jaar.

Georges was graag en veel tussen de mensen. Hij was een graaggeziene gast die uren kon vertellen en moppen tappen aan de toog. Hij kon echter ook ernstige debatten voeren, en had over veel dingen een uitgesproken mening.

In 2010 zat Georges op de eerste rij, toen de lokale afdeling van N-VA werd opgericht. Dat gebeurde bij hem thuis. Hij was altijd al een voorvechter van de Vlaamse zaak geweest. Na 21 jaar in de gemeenteraad zette hij in januari 2016 een punt achter zijn carrière in de gemeentepolitiek. De verkiezingsoverwinning in 2012 bestempelde hij als één van de mooiste dagen uit zijn leven. Zijn grootste teleurstelling was dan weer het afspringen van het rusthuis in Westouter.

Georges woonde samen met zijn vrouw Gerda in de Hellegatstraat in Westouter. Hij was (schoon)vader van Trui en Jan, Dries en Tanja, en grootvader van Elizabeth, Juliette en Emilia. Hij groeide op in Westouter en woonde nog steeds in het ouderlijke huis. Na zijn studies heeft hij vijf jaar les gegeven in de brousse in het toenmalige Belgisch Congo. Toen hij terugkwam is hij met Gerda getrouwd en werd hij leraar aan het VTI te Poperinge. Daarna verkocht hij caravans en campingmateriaal voor Decuyper. Ze woonden eerst in Loker, verhuisden dan naar Poperinge om daarna terug te keren naar Westouter. Daar kwam hij in verschillende verenigingen terecht. Hij was jarenlang voorzitter van het feestcomité en van wielertoeristenclub De Berghazen.

In 1995 kwam de Westouternaar in de gemeentepolitiek terecht, in de voetsporen van zijn 19 jaar oudere broer Gerard. Hij behaalde meteen een 400-tal stemmen, wat een heel goed resultaat was. Hij had slechts vier stemmen minder dan een schepen. Als oppositielid nam hij geregeld het woord en heeft hij heel wat punten aangebracht. Zij het dikwijls tevergeefs, maar toch zette hij door.

Hij vond het bijzonder jammer dat het geplande rusthuis er niet gekomen is in Westouter. In 2011 werd dat op een schaaltje aangeboden door Poperinge, maar het toenmalige gemeentebestuur heeft veel te weinig meegewerkt.

Eén van de hoogtepunten van zijn carrière was ongetwijfeld de verkiezingsoverwinning in 2012. Toen werd de decennialange absolute meerderheid van CD&V doorbroken. Zijn zetel was beslissend. Hij onderhandelde toen stevig met Gemeentebelangen en wist zo twee schepenmandaten te bemachtigen (Etienne Cloet en Ward Dierickx).Hij had er bewust voor gekozen om zelf geen schepen te worden om gezondheidsredenen.

Met Georges verliezen we een aangename Vlaamse vriend en trouw lid van N-VA.