Gemeentebelangen weigert opnieuw steun aan MUG-heli!

Op 31 mei 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Goed bestuur, MUG-helikopter, Welzijn & gezondheidszorg

Op de gemeenteraad van 30 mei 2022 hebben we opnieuw een voorstel ingediend om de MUG-helikopter financieel te steunen vanuit de gemeente voor een bedrag van amper 0,20€ per inwoner, wat neerkomt op 1.600€. Dit werd andermaal afgekeurd door de meerderheidspartij.

De MUG-heli blijft het moeilijk hebben om de eindjes aan mekaar te knopen. De werking kost jaarlijks ondertussen ca. 800.000 euro. Dit is een serieuze stijging o.m. gezien er recent een nieuwe helikopter in gebruik genomen werd. Nog steeds hangt men af van provinciale en gemeentelijke inspanningen, van sponsoring, giften en andere inkomsten.

Kort samengevat : de heli doet 700 interventies per jaar – redt gemiddeld 40 extra levens per jaar - 2.000.000 mensen zijn in bereik - jaarlijks krijgen honderden, moeilijk bereikbare slachtoffers de eerste zorgen toegediend – landt binnen de 15 minuten in heel West-Vlaanderen en directe omgeving - veroorzaakt gemiddeld 10 min tijdwinst. Alzo kan een inzet van de MUG-heli het verschil betekenen tussen leven en dood!

Ieder jaar vraagt het Instituut voor Medische Dringende Hulpverlening vzw o.a. aan de gemeentebesturen van onze provincie om financiële steun te verlenen voor de werking van de MUG-heli. Ondertussen heeft de provincie haar bijdrage opgetrokken naar 150.000€ voor dit jaar. En ook de meeste West-Vlaamse steden en gemeenten verlenen steun. Van de gemeente Heuvelland echter nul, niets, nada! Onze vraag tot steun wordt telkenjare afgekeurd door de meerderheidsfractie. En dit met als motivatie dat de federale overheid dit maar moet bekostigen. En dat de gemeente al genoeg zou doen voor dringende hulpverlening. Maar om mensenlevens te redden kan je nooit genoeg doen!

Onze fractie vindt ook nog steeds dat de federale overheid hier zou moeten tussenkomen. Maar wat zien we? Dat recent de federale minister van Volksgezondheid andermaal een beslissing daaromtrent heeft uitgesteld. En het ziet er ook niet naar uit dat er in de nabije toekomst een beslissing zal genomen worden. We kunnen ons bijgevolg niet blijven verstoppen achter die eeuwige dooddoener dat de minister het maar moet oplossen! Ook de provincie en alle gemeentebesturen vinden dat de federale overheid dat moet doen, maar toch nemen deze laatste hun verantwoordelijkheid en steunen de MUG-heli effectief!

Omwille van al die weigeringen door de meerderheidspartij in de gemeenteraad hebben we met de MUGheli-actie Heuvelland de laatste 3 jaar zelf acties op touw gezet, waardoor we in totaal liefst 8.100 euro konden overhandigen aan de organisatie achter de heli! We voelen immers aan dat de bevolking niet opgezet was en is met de weigering van het gemeentebestuur om financieel te steunen.

We hebben die acties ondernomen, omdat we met N-VA Heuvelland voor onze Heuvellandse bevolking alle mogelijke middelen ter beschikking willen hebben in levensbedreigende situaties. Wij wensen de inwoners van Heuvelland de beste en snelste zorgen te kunnen aanreiken! Profiteren van eventuele tussenkomst van de heli, en zelf geen poot uitsteken om die in de lucht te kunnen houden vinden we onverantwoord! Vandaar dat we binnenkort opnieuw starten met een MUGheli-actie in Heuvelland