Komen er windmolens in Heuvelland?

Op 26 november 2019, over deze onderwerpen: Financieel Beleid, Gemeenteraad, Goed bestuur

De vraag van vandaag : komen er windmolens in Heuvelland? Om direct op deze vraag te antwoorden : er zijn nog geen beslissingen genomen in de gemeente daaromtrent. Op de gemeenteraad van 25 november werd erover gedebatteerd. Schepen Wieland De Meyer pleitte ervoor om dit project over de partijgrenzen heen met een positieve visie te benaderen. N-VA Heuvelland is in principe niet tegen omwille van volgende redenen : noodzakelijkheid van duurzame (groene) energie, het coöperatief karakter (burger kan participeren), het inpassen in een globaal “duurzaamheidsplan”: niet enkel windmolens in overweging nemen, maar ook zonne-energie en dergelijke. MAAR : het heikele punt is de locatie. Waar kunnen er 2 à 3 windmolens komen die ons uniek landschap niet beschadigen? Ook inspraak van de bevolking en correcte communicatie zijn voor ons noodzakelijk. Ook uw mening interesseert ons! Geef gerust uw opmerkingen, suggesties, denkpistes, …  door aan Stefaan Herbout (stefaan.herbout [at] telenet.be) of Erika Rouseu (rouseuerika [at] gmail.com) of 0479 81 45 65

Verder kwamen op dezelfde gemeenteraad nog enkele opmerkelijke voorstellen uit de bus:

- Zo wordt de openbare verlichting in Heuvelland overgedragen aan distributienetbeheerder Gaselwest om een overschakeling naar LED-verlichting te vergemakkelijken. Voor N-VA Heuvelland is zo’n overschakeling het moment om de lichten in de dorpskernen ’s nachts opnieuw te laten branden. Dit belet bijvoorbeeld dat mensen na een evenement in één van onze drukbezette ontmoetingscentra in het pikdonker naar huis moeten. De verbruikskost van LED-verlichting ligt immers ook heel wat lager.

- Met het Muziekcentrum Dranouter en het Festival Dranouter worden de bestaande samenwerkingsovereenkomsten verlengd.

- Voorts kon een voorstel van CD&V om in de kerst- en nieuwjaarsperiode de Heuvellandse kerken te verlichten ’s nachts ook onze goedkeuring meedragen. Dit schept sfeer en gezelligheid bovenop de mooie kerstverlichtingen die er nu al zijn. De meerderheidsfractie stemde tegen.

- Heuvelland krijgt voor de volgende 5 jaar extra-investeringssteun vanuit het Open Ruimtefonds van totaal meer dan 2 miljoen euro. Uiteraard een opsteker voor onze gemeente, maar die fondsen dienen juist besteed te worden. Raadslid Ward Dierickx stelde een aantal mogelijke investeringen voor die voor N-VA primordiaal zijn : fietspaden en fietssuggestiestroken, betere mobiliteitsoplossingen, faciliteiten voor senioren. Raadslid Ivo Fonteyne opperde daarbovenop dat die middelen moeten aangewend worden voor degelijke investeringen, en niet voor lopende zaken zoals personeelskosten, werkingskosten en dergelijke.

- N-VA Heuvelland diende ook een voorstel in om een eventuele komst van winkels in (legale) cannabisproducten in Heuvelland strikt te reglementeren. Raadslid Ivo Fonteyne “Dit kan door een vestigings- en uitbatingsvergunning op te leggen, gezien dergelijke producten toch niet zonder risico zijn. Ook verbodsbepalingen in een politiereglement gieten kan nuttig zijn : niet in nabijheid van scholen, jeugdtrekpleisters, … “. Burgemeester Lewyllie vond een vestigings- en uitbatingsvergunning te bezwarend voor de gemeente, maar zal in de politiezone wel pleiten om voor heel de zone verbodsbepalingen ingang te doen vinden om overlast te vermijden.