Uit de gemeenteraad van 13 september 2021

Op 14 september 2021, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Goed bestuur

Als oppositiepartij vindt N-VA Heuvelland dat het onze verdomde plicht is om te luisteren naar de mensen! Luisteren naar de bekommernissen en verzuchtingen die leven bij onze inwoners. Bijgevolg hebben we ook op de gemeenteraad van 13 september 2021 enkele van die bezorgdheden geuit.

- Verkeerssituatie in de Komenstraat te Wijtschate :

Op de agenda een intentieverklaring die een betere en veiligere doorstroming van (zwaar) verkeer mogelijk zou moeten maken in die straat. Dit kan volgens de meerderheidspartij als volgt:

a. Beperken van doorgaand verkeer. De firma Clarebout zou de bereidheid tonen om het transitverkeer in die straat op weekbasis tot 50% te verminderen.

b. Organisatie van het parkeren in de straat. Er komen 4 uitwijkzones zodat verkeer beter kan kruisen. Tevens wordt er aan de achterkant van een aantal woningen grond aangekocht door de gemeente. Daar zal dan een publiek toegankelijke garageweg aangelegd worden zodat die bewoners hun wagen achter hun woning kunnen parkeren.

c. Verhoogde veiligheid door invoering van zone 30 met trajectcontrole.

We menen uiteraard dat er iets moet gedaan worden aan de onveilige situatie die al jaren aansleept, maar we horen toch wat scepsis bij enkele bewoners bij de voorgestelde maatregelen. Zo is er de intentie van firma Clarebout om het transitverkeer te verminderen. Dit is mooi, maar het is ook maar een intentie, dus niet afdwingbaar. Ook bij de aankoop van de grond achter de woningen vrezen enkelen voor verlies van open zicht (nieuwe carports, garageboxen e.d.) en van privacy. Ook stelt men vragen bij de handhaving van de zone 30 en de trajectcontrole. Zal de politie voldoende controleren?

Omwille van deze verzuchtingen hebben we ons bij dit agendapunt onthouden. De meerderheidspartij percipieert dit andermaal als een NEE-stem, terwijl onthouding voor ons een “JA, MAAR …" betekent.

- Dorpskern Wijtschate na de werken :

Nu de werken stilaan ten einde lopen hebben we ons oor eens te luisteren gelegd bij een aantal bewoners. Er zijn uiteraard ook wel goede zaken gerealiseerd en Wijtschate wordt er op een aantal punten mooier en beter door. Maar toch horen we een aantal diepe bezorgdheden die we dan ook - met foto’s gestaafd - op de gemeenteraad gebracht hebben. Een greep uit de ton der verzuchtingen: gevaarlijke put rond riooldeksel aan hoek Wijtschatestraat – Sint-Medardusplein. Verkeer dat aan het eind van de Wijtschatestraat rechtsop naar het Sint-Medardusplein moet, dient over de bloembak te rijden om veilig te kunnen indraaien. Dubbele parking voor de electrozaak? Onveilige situatie hoek Ieperstraat – Hospicestraat en nutteloze verkeersdrempel. En tot slot de onveilige situatie aan het kruispunt bij de Dreve en de Staanijzerstraat (fietsstraat).

Vandaar dat we de bevoegde schepen gevraagd hebben wat er al gedaan werd aan deze situaties, en wat er nog zal gedaan worden. Schepen Baekelandt haalde een aantal punten aan die zouden moeten leiden tot een hogere veiligheid voor alle weggebruikers. Wij hopen het van harte maar volgen het verder op! Er kan o.i. nog niet gesteld worden dat alle problemen nu van de baan zouden zijn.

Met onze vraag wilden we alleen onze bezorgdheid en die van de Wijtschatenaars uiten omtrent de gekende problematieken. Een andere schepen van de meerderheidspartij vond het echter nodig om ons het verwijt naar het hoofd te slingeren dat we “nog maar de vraag durfden te stellen”. Tja …

- Samenwerkingsovereenkomst tussen de woonzorgdiensten van OCMW Heuvelland en OCMW Poperinge

N-VA Heuvelland steunt deze intentie, die toch een sterkere en betere dienstverlening zou moeten teweegbrengen. We vroegen wel om erover te waken dat er door de nieuwe structuur niet ingeboet wordt aan de kwaliteit van de zorg die er nu is in ons WZC.