Uit de gemeenteraad van 1 juni 2021

Op 2 juni 2021, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Landbouw

1. Van “groene parking” naar “overloopparking”

De aankoop van gronden langs de Meersstraat te Westouter stond op de agenda. Op de gemeenteraad van 26/10/2020 werd die aankoop al principieel goedgekeurd door alle fracties. Het was de bedoeling om op dat terrein een speelzone, een infiltratiezone, een doorsteek naar Blauwpoort toe, en een groene randparking aan te leggen. Een mooi project dat dan ook onze steun meedraagt;

Nu hoorden we van de burgemeester dat er geen sprake meer is van een groene randparking, maar van “een overloopparking bij evenementen”. Dus geen randparking meer zoals in Kemmel en Nieuwkerke (was nochtans een verkiezingsbelofte van Gemeentebelangen). Rare kronkel toch en wellicht zullen de dorpsbewoners die de overlast van fout geparkeerde wagens beu zijn, hier niet zo gelukkig mee zijn!

2. Van “onthouding” naar “afkeuring”

De Korte Mooiaardstraat in Nieuwkerke zal aangepast worden om het zwaar verkeer komende van, en gaande naar het bedrijf Clarebout om te leiden van uit de Dranouterstraat.

We onderschrijven absoluut de noodzaak om zwaar verkeer in de dorpskern van Nieuwkerke en in de Heirweg (met de school) zoveel mogelijk te beperken en om te leiden. We vinden dan ook een ontsluiting langs de Korte Mooiaardstraat een goed initiatief.

Toch uitten we enkele bezorgdheden omtrent het voorziene traject:

o            Het tracé heeft toch wel wat gevolgen voor fietsers en wandelaars. Ivo Fonteyne “Ik rij graag met de fiets in Heuvelland, maar toch zal ik de Korte Mooiaardstraat mijden met al dat zwaar verkeer”. Fietssuggestiestroken voldoen niet om het veilig te maken.

o            De meerderheidspartij beweert dat het vrachtverkeer komende vanuit de Dranouterstraat een eerder beperkt aandeel uitmaakt van het totale vrachtverkeer met bestemming Clarebout. Wij vragen ons wel af “voor hoelang nog”?

o            Tot slot zijn we wat bevreesd voor de toekomst. Wat is de volgende stap als het zwaar verkeer toeneemt? Een nieuwe weg dwars door de velden of via Dranouter dorp verder weg? M.a.w. is er een verborgen agenda waar we geen weet van hebben?

We zijn dus duidelijk niet tegen een omleidingsweg om de dorpskernen te ontzien. Maar omwille van bovenvermelde redenen hebben we ons onthouden bij de stemming over dat punt. In het verslag van de meerderheidspartij lezen we tot onze verbazing : “Jammer genoeg keurden de CD&V en de N-VA deze nieuwe weg niet goed. Blijkbaar hebben beide partijen liever dat vrachtwagens en tractoren door de Dranouterstraat en door de Heirweg blijven rijden…”. Dit is een flagrante verdraaiing van de feiten. Fake News doet zijn intrede in Heuvelland blijkbaar.

- Van “motie” naar “amendement”

Lieve D’Haene (Gemeentebelangen) diende een motie in aangaande de stikstofproblematiek in Heuvelland, gericht aan de Vlaamse overheid.

N-VA Heuvelland is ook bezorgd omtrent de impact van het stikstofbeleid op onze Heuvellandse landbouwers, maar aan de voorgelegde tekst was er o.i. toch wat correctie nodig. Raadslid Ivo Fonteyne diende bijgevolg een amendement in, die echter afgekeurd werd door de meerderheidspartij.

Waar gaat het over :

-             Op de grafiek van stikstofemissie zien we een daling in alle sectoren tot 2007/2008. Zowel landbouw, transport als industrie stootten minder stikstof uit in die periode.

-             De laatste 10 jaar (2008- 2019) is uitstoot in de Landbouw gestagneerd, Verkeer en Industrie daalden wel verder.

-             Dat maakt eigenlijk dat de landbouwsector wat achtergebleven is. Dit is een loutere vaststelling, geen oordeel! En de individuele landbouwer heeft hier absoluut geen schuld aan.

-             Waarom is landbouw achtergebleven? Enerzijds 5%-stikstofgrens, destijds ingevoerd onder Joke Schauvlieghe, ook megastallen dicht bij natuurgebieden. Tevens zijn er nog altijd veel oude stallen, en vervanging verloopt traag (wat enigszins te begrijpen is gezien Verkeer en Industrie wellicht meer financiële middelen hebben dan de gemiddelde landbouwer om zware investeringen aan te gaan). En vooral het vlot toestaan van nieuwe vergunningen om megastallen te bouwen.

-             Ook Europa vraagt om bij te sturen naar beneden toe.

-             Als men de grafiek van de stikstofemissie over de laatste 10 jaar bekijkt, zou men kunnen zeggen dat de sectoren verkeer en industrie goed bezig zijn, en dat enkel landbouw zou moeten inboeten. Maar dat WILLEN we uiteraard niet! ALLE sectoren dienen een tandje bij te steken, niet alles op de kap van de landbouwer.

De meerderheidspartij veegde al onze argumenten om de tekst te verbeteren van tafel en wilde enkel haar motie indienen. Uiteindelijk hebben we ons akkoord verklaard met die motie om vooral onze bezorgdheden over de toekomst van onze landbouwers kenbaar te maken aan de overheid.

4. Van werkstraffen in gemeentediensten

N-VA pleit ervoor dat werkstraffen binnenkort ook kunnen uitgevoerd worden bij de gemeentelijke diensten in Heuvelland. Dat kan bijvoorbeeld gaan om hulp bij de groendienst, de bibliotheek of in de keuken van het rusthuis. “Extra handen zijn daar altijd welkom. Werk is er genoeg. Een win-win dus voor de samenleving en onze gemeente.” zegt N-VA-gemeenteraadslid Ivo Fonteyne.

In meer dan 100 steden en gemeenten in Vlaanderen kunnen werkstraffen al uitgevoerd worden bij gemeentelijke diensten. “Wij stellen voor dat ook Heuvelland hiervoor een samenwerking aangaat met de Vlaamse overheid. Ook onze gemeentelijke diensten kunnen ongetwijfeld wel een paar extra helpende handen gebruiken. En zo zorgen we er mee voor dat de straf snel volgt op de overtreding, ” zegt Ivo Fonteyne.

Mensen kunnen een werkstraf krijgen voor zeer uiteenlopende feiten. Zeer zware misdrijven zoals zedenfeiten, doodslag of gijzelingen zijn uitgesloten. De justitieassistent zoekt samen met de gemeentelijke dienst steeds naar een goede match. Het is belangrijk dat er een meerwaarde is voor de gemeente zelf. Een win-win dus voor Heuvelland.

Dit punt kon de goedkeuring meedragen van alle fracties.