N-VA Heuvelland pleit voor eerlijke communicatie.

Op 3 december 2020, over deze onderwerpen: Financieel Beleid, Gemeenteraad

In de gemeenteraad van oktober laatstleden werd er een wijziging goedgekeurd betreffende het  belastingreglement voor toeristische logies. Deze belastingvermindering bedraagt voor dit jaar meestal 50%, dit ter ondersteuning van de getroffen sector die ook afziet door de Covid-19 pandemie.

Op de voorbije gemeenteraad van november kwam raadslid Ivo Fonteyne terug op deze maatregel.

“We vinden die belastingvermindering uiteraard een goede maatregel voor het gros van de vakantieverblijven in Heuvelland (hotels, gastenkamers, jeugdverblijven, vakantiewoningen met hoofdverblijfplaats) MAAR :

- we horen dat er één categorie bijzonder ontstemd is over de maatregel wat hen betreft, namelijk de vakantiewoningen die niet bewoond worden door de eigenaar-uitbater

- In de bedoelde aanpassing van het belastingreglement wordt het voorgesteld alsof die ook 50% korting zouden krijgen, maar niets is minder waar! Het is eigenlijk je reinste boerenbedrog!

- voorbeeld : Vakantiewoning met 10 bedden. Belasting bedraagt normaal 100€ per bed, dus 1.000€ in normale omstandigheden. 50% daarvan zou 500€ belasting betekenen, MAAR – en hier komt het addertje onder het gras - er is een minimumbelasting van 950€ vastgesteld. Dus ipv 500€ zoals voorgesteld betalen die 950€. Waar zit dan die korting? En die mensen hebben ook geïnvesteerd in hun vakantiewoning, terwijl er slechts een bezetting is van maximum 20% door Covid-19! En daar zitten ook heuvellandse eigenaars van vakantiewoningen tussen.

- Die mensen zijn boos, niet zozeer omdat ze een bepaalde korting mislopen, maar wel omwille van de oneerlijke manier waarop de zaken voorgesteld worden. Zij kunnen overigens leven met die minimum belasting van 950€ hoor, want ze begrijpen ook wel dat ze evenveel moeten betalen als de eigenaars van tweede verblijven. Wees dan echter eerlijk bij het opstellen van dergelijk belastingsverminderingsreglement, en draai die mensen geen rad voor de ogen door ze een niet bestaande korting te beloven! Want deze “goednieuwsshow” pakt niet.

- Wij vragen dus om in het vervolg bij de opmaak van dergelijke reglementen aan eerlijke en correcte communicatie te doen. En de betrokkenen geen rad voor de ogen te draaien door het mooier voor te stellen dan het in werkelijkheid is!"

Van de schepen van financiën kregen we een totaal-naast-de-kwestie antwoord. Door ons o.m. aan te wrijven dat wij die minimum belasting van 950€ willen verminderen of afschaffen, wat helemaal niet waar is! Het gaat hier over die voorgeschotelde korting van 50% die helemaal geen korting is!

Misschien zijn we naïef, maar N-VA Heuvelland zal er blijven voor ijveren om de mensen op een eerlijke en correcte manier voor te lichten over bepaalde maatregelen.