Project "Gele Doos" goedgekeurd

Op 29 juni 2021, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Goed bestuur, Welzijn & gezondheidszorg

N-VA raadslid Caroline Ryde vroeg aan de gemeenteraad om de invoering van het project ‘de gele doos’ in de gemeente Heuvelland goed te keuren. Zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen is voor ouderen een belangrijk aspect binnen hun welzijn en gezondheid. De gele doos is een herkenbare bewaardoos voor cruciale persoon-, contact-, en medische gegevens. Ze moet in de koelkastdeur bewaard worden omdat dit een gemakkelijk vindbare plaats is voor hulpdiensten. Een sticker aan de binnenkant van de voordeur vertelt de hulpverlener dat er een gele doos aanwezig is. Wanneer ouderen, chronisch zieken , personen met een beperking , … in nood verkeren of vermist blijken , vinden diensten als brandweer , hulpverleners en politie sneller de nodige informatie. De gele doos heeft als doel om misschien wel levens te redden. Zeker bij alleenstaanden of personen met dementie is het soms een zoektocht naar de juiste informatie en medicatie. Hoewel de gele doos enkel papieren zou bevatten, is de koelkast toch een perfecte herkenbare plaats voor de hulpverleners zodat ze de doos altijd makkelijk terugvinden. Caroline stelde voor om voor elke inwoner vanaf 80 jaar een dergelijke doos aan te kopen. Die kunnen dan verdeeld worden via de sociale dienst en apotheken. Tevens vroeg ze om actief promotie te voeren voor de aanschaf van een gele doos door de inwoners. Alsook dient er aandacht gevestigd te worden om de informatie in de doos zo actueel mogelijk te houden.

Dit voorstel werd unaniem goedgekeurd.