Nieuw AED-toestel bij Spar Nieuwkerke

Op 20 oktober 2021, over deze onderwerpen: Welzijn & gezondheidszorg

Recent werd er op initiatief van uitbaters Pascal Lozie-Dominique Homey van de SPAR-winkel te Nieuwkerke een AED-toestel geplaatst aan de voorgevel van hun winkel. AED (Automatisch Externe Defibrillator) is een draagbaar toestel dat een elektrische schok aan het hart toedient bij levensbedreigende hartritmestoornissen. Aangezien we met N-VA voor onze Heuvellandse bevolking alle mogelijke middelen ter beschikking willen hebben in levensbedreigende situaties, kunnen we de plaatsing van dergelijk toestel alleen maar toejuichen. Samen met de uitbaters vonden we het ook nuttig en nodig om daarrond een demonstratienamiddag te voorzien. Op zaterdag 9 oktober hebben we twee artsen uitgenodigd om geïnteresseerden wegwijs te maken in het gebruik ervan. Dr. Evi Steen en Dr. Tom Declercq toonden met behulp van oefenpoppen hoe men dergelijk toestel zo adekwaat mogelijk kan aanwenden in levensbedreigende situaties. Een interessante en zeer gesmaakte sessie!