Voorstel "Heuvellandbon" werd afgekeurd in de gemeenteraad!

Op 27 april 2020, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Goed bestuur, Lokale economie

Op de gemeenteraad van 27 april heeft N-VA Heuvelland het voorstel gelanceerd om een Heuvellandbon in het leven te roepen, die de lokale economie een oppepper moest geven. Dit werd door de meerderheidsfractie afgekeurd.

Het gemeentebestuur van Heuvelland had in dit coronatijdperk al een paar maatregelen afgekondigd. “De ene maatregel is al nuttiger dan de andere” volgens raadslid Ivo Fonteyne. “Een link delen voor afhaalmaaltijden en thuisbezorging, en de vrijstelling van de belasting op reclamedrukwerk zijn ruim onvoldoende ter ondersteuning van de lokale economie, en is een bewijs van enkel korte termijn-aanpak. Deze crisis zal een lange en grote impact hebben en dus moeten de maatregelen er ook naar zijn! NU en niet als het te laat is! De afgelasting van de gemeentebelastingen voor 2020 vinden we wel een goede zaak, vooral voor die mensen die het financieel wat moeilijker hebben. Maar dat is anderzijds een lineaire maatregel die ook mensen begunstigt die het misschien niet zo nodig hebben."

“We vinden het overigens zeer jammer dat onze N-VA fractie bij het nemen van die maatregelen totaal miskend is. We moeten de genomen maatregelen vernemen uit de media. Gemeentebelangen die de absolute meerderheid heeft, speelt hier duidelijk cavalier seul. Via overleg hadden we niettemin op een positieve en constructieve manier een bijdrage kunnen leveren aan het lokale besluitvormingsproces hieromtrent. Het is eigenlijk wraakroepend in een democratie dat de meerderheidsfractie in deze crisistijden totaal geen rekening houdt en overleg pleegt met de oppositiepartijen. We hadden dit SAMEN moeten doen, los van alle partijbelangen!” stelt Stefaan Herbout, voorzitter van N-VA Heuvelland. Op de gemeenteraad trad de CD&V-fractie ons bij in deze stelling. Anderzijds verweet een schepen van de meerderheid ons dat onze vraag tot overleg getuigde van onverantwoordelijkheid! Hallo?

Bij die genomen maatregelen bleef er volgens N-VA Heuvelland dus een bevolkingsgroep wat in de kou staan : onze lokale handelszaken, horecabedrijven en korte ketenbedrijven. Ivo Fonteyne “Veel Heuvellandse zelfstandigen komen ons vertellen dat het water werkelijk aan hun lippen staat! Die mensen hebben NU inkomsten broodnodig om o.m. hun vaste kosten te kunnen betalen. En de Heuvellandbon kon hierbij een hulpmiddel zijn. Weliswaar niet zaligmakend, maar toch een middel om de mensen te bewegen in eigen gemeente hun inkopen te doen.

Dit constructief voorstel ter stimulering van de verkoop bij onze eigen handelszaken werd echter afgeschoten door de meerderheidsfractie. Een "Heuvellandbon" zou nochtans ten goede komen van zowel de zelfstandige die onmiddellijk broodnodige inkomsten verwerft, als voor de inwoner die meer koopkracht krijgt voor zijn besteed geld en aldus beloond wordt om te kopen in eigen gemeente. Jammer, maar we blijven ernaar streven om in overleg met bijkomende voorstellen ten gunste van onze inwoners en onze ondernemers op de proppen te komen.

Ook pleitte N-VA raadslid Caroline Ryde op de gemeenteraad ervoor om de vrijwilligers, die thans de gesprekslijn voor mensen (senioren) die met vragen zitten bemannen, ook te verzoeken om ouderen vanaf 70 jaar zelf op te bellen i.p.v. vanaf 80 jaar. Eens er daarvoor voldoende ruimte is zal dit allicht ook gebeuren beloofde schepen Stragier. Voorts zullen er vanaf 4 mei mondmaskers aan de inwoners opgelegd worden, en Caroline stelde de vraag in hoeverre de gemeente daarop voorbereid is.