Jeugd-, sport- en cultuurverenigingen in Heuvelland krijgen extra steun

Op 22 juli 2020, over deze onderwerpen: Cultuur, Goed bestuur, Jeugd Cultuur & Vrije tijd, Sport en vrije tijd

De gemeente Heuvelland kreeg van de Vlaamse overheid een bedrag van ca. 87.000 euro toegekend om extra steun te geven aan het lokale jeugd-sport-en cultuurbeleid.
Alle fracties in de gemeenteraad van N-VA, Gemeentebelangen en CD&V hebben in onderling overleg een verdeling vastgelegd. Deze steun was immers niet voorzien in de budgetten of in het meerjarenplan. Een mooi staaltje van samenwerking over de partijen heen, over hoe die middelen best besteed worden!

Volgende verdeling werd afgesproken:
– Verenigingen die hun activiteiten helemaal - of grotendeels - in het water zagen vallen (feestcomités, projectverenigingen,…) krijgen toch hun volledige subsidie. Wel wordt hen gevraagd in de mate van het mogelijke wat extra activiteiten te voorzien later dit jaar of volgend jaar.
– Verenigingen met een jeugdwerking en een jaarwerking, die door het wegvallen van de zomerse activiteiten middelen zagen verminderen, krijgen éénmalig 75% van hun normale subsidies als extra toelage. Dit gaat bv. over de jeugdverenigingen, competitie-sportclubs met een jeugdwerking, muziekverenigingen met jeugdwerking en het Muziekcentrum Dranouter.
– Als extra ondersteuning wordt het gebruik van de OC’s voor een volledig jaar gratis. Als verenigingen later opnieuw beperkte maaltijden of voorstellingen kunnen organiseren, zal dat tot eind volgende zomer gratis kunnen. Ook de uitleendienst is tot eind dit jaar gratis te gebruiken door Heuvellandse verenigingen. Voor die uitleendienst kocht de gemeente trouwens nog 2 mobiele wasbakken aan die ze gratis kunnen ontlenen voor hun evenementen.
– De gemeente organiseert deze zomer heel wat extra activiteiten om het gemis aan evenementen door verenigingen wat op te vangen. Denk maar aan de wederopbouwwandelingen en filmvoorstellingen in ieder dorp, het bergpicknicken en bergaperitieven die deze zomer op touw gezet worden. Ook dit wordt met deze Vlaamse middelen betaald.
– Vanaf september voorziet de gemeente een activiteitenjaar rond geestelijke gezondheid, in samenwerking met de Belcantovrienden en Te Gek!? Aan de hand van culturele, sportieve en jeugdige evenementen wordt geestelijke gezondheidszorg zo onder de aandacht gebracht. Door de corona-crisis kwam dit meer dan ooit tevoren als noodzaak naar boven.

N-VA Heuvelland juicht deze maatregelen ten bate van onze Heuvellandse sport-, jeugd- en cultuurverenigingen die voldoen aan bovenvermelde criteria toe.